Klub anglické konverzace
Cílem Klubu anglické konverzace bylo prohloubit u žáků znalosti slovní zásoby, připravit je na běžné,
ale i odborné konverzace v anglickém jazyce a pomoci jim překonat strach z používání cizího jazyka.
Klub zároveň sloužil jako příprava žáků k ústní maturitní zkoušce. Cílem lektorů bylo vytvořit takovou
atmosféru, která podněcovala žáky k diskusi a k zapojování se do konverzace.
V rámci projektu proběhly tři Kluby anglické konverzace, které se vždy skládaly ze 16 schůzek. Průběh
prvního Klubu bohužel ovlivnila pandemie nemoci Covid 19, mnoho schůzek tak muselo proběhnout
online prostřednictvím platformy Google Classroom. Další dva turnusy Klubu již mohly probíhat
prezenčně.
O Klub anglické konverzace se podělili dva lektoři – Bc. Radek Hanka a Ing. Gabriela Škapová (2x).
Oba lektoři se snažili přizpůsobit témata skupině žáků, kteří se do Klubu anglické konverzace přihlásili.
Lektor Bc. Hanka se zaměřil na problémy dnešní doby – kyberšikana, MMA sporty a sebeobrana,
filmy, hudba, současná kultura apod., zatímco lektorka Ing. Škapová cílila svým výběrem témat
především na přípravu k maturitní zkoušce. Žáci postupně probrali témata jako My family, My hobbies,
My future plans, The place where I live, The people I like and admire, Modern technology, Food and
gastronomy, Films and theatre, Housing apod.
Oba lektoři navazovali při přípravě témat na slovní zásobu, kterou by měli žáci ovládat již
z předchozího studia. Tuto slovní zásobu se potom snažili aktivizovat a rozšířit a především zapojit do
mluvených projevů. V hodinách konverzace je rovněž důležitá podpora, klidná atmosféra a práce
s chybou – základním kritériem musí být komunikace a dorozumění se, gramatické chyby by neměly
být překážkou k úspěšné konverzaci.
Lektorům Klubu anglické konverzace přinesla aktivita možnost vyzkoušet si práci v menší skupině,
doplnit své didaktické metody o metody podporující konverzaci a komunikaci. Důležité byly i metody
práce se slovní zásobou. Oba lektoři využívali k dosažení svých cílů prostředky ICT.
Jako největší přínos Klubu anglické konverzace pro žáky hodnotíme odstranění komunikační bariéry
v cizím jazyce. Žáci si nejen zopakovali slovní zásobu, ale také se „rozmluvili“. Zároveň pracovali
s jinými materiály než v běžné výuce, což vedlo k rozšíření jejich čtenářské gramotnosti.