V pondělí 14.6.2021 a úterý 31.5.2022 uskutečnily workshopy paní Kláry Smolíkové. Workshopy Únikovka s Amosem se zaměřily na pohnuté životní osudy učitele národů Jana Amose Komenského. Žáci tříd oborů stavebnictví poznávali metody učení, které Komenský prosazoval, zjistili, že to byl člověk velmi zvídavý, tolerantní, zcestovalý a především pracovitý. Cílem workshopů pro žáky prvních ročníků Únikovka s Amosem bylo seznámit žáky s důležitými milníky z pohnutého života J. A. Komenského. Pomocí pracovních listů Včely, Exil, Učitel, Kněz si žáci dokázali lépe představit život učitele národů, co ho bavilo, jeho působení v Jednotě bratrské, jak dlouho učil a co chtěl ve výchově a vzdělávání zlepšit a proč musel opustit vlast. Přemýšleli i o současné situaci, co by dělali, kdyby se oni sami ocitli v této situaci. Asi proto, že v praktickém životě jsou svědky příchodu uprchlíků z Ukrajiny, tato pasáž naše žáky velmi zaujala a živě na toto téma diskutovali. Většinou došli k závěru, že by svou vlast a své domovy a blízké opouštěli jen neradi. Vcítěním se do jeho situace se jim stal Komenský o trochu bližším člověkem. Dále je bavilo přiřazování míst a letopočtů k odchodům J. A. Komenského a přiřazování důvodů, proč musel odejít. Nad pracovním listem Učitel se žáci bavili, když se měli rozhodnout, do které skupiny žáků podle Komenského patří. Zdálo se, že pro některé bylo těžké si připustit, že by se ocitli například ve škatulce „s nedostatkem bystré mysli“. Zajímavé bylo, když si měli odpovědět, co jim v učení pomáhá. Někdo zmínil, že chce úspěšně dokončit zvolený obor, tudíž mu pomáhá motivace, někdo jmenoval rodiče, kteří ho do učení nutí, jiný kamaráda, nebo že mu s učením pomáhá přítel nebo přítelkyně, že se učí společně a takto je to baví. Většina připustila, že jim v učení pomáhá metoda názornosti, kterou právě J. A. Komenský prosazoval. V pracovním listu Včely se žáci s nadšením vrhli na luštění přesmyček a po nějaké chilli znali odpovědi na otázky. Workshopy Únikovka s Amosem přiblížily pomocí pracovních listů žákům J. A. Komenského z několika pohledů, přiblížily jim jeho činnost kazatelskou, pedagogickou i jeho zájmy. Uvědomili si, v jak těžké době žil, jak byl morálně silný a stále věřil v lepší časy a nezahořkl. To vše jsou atributy, které obstojí v každé době, zvlášť v té dnešní, kdy jsou tradiční hodnoty přehlíženy. Jsou to vlastnosti, o které by měli žáci ve svých životech usilovat a uznávat je.